Waardevolle onderhoudscontracten
17 april 2020 

Waardevolle onderhoudscontracten

Deze huidige crisis maakt de waarde van afgesloten onderhoudscontracten nog beter zichtbaar. Zij blijken de financiële kurk te zijn waarop technische dienstverleners blijven drijven. Onderhoudscontracten zijn opdrachten die zijn aangegaan en minimaal een looptijd hebben van 1 jaar. Daardoor zijn ze simpelweg minder conjunctuurgevoelig. Maar hoe zorg je er nu voor dat je onderhoudscontracten kunt afsluiten? Waar moeten onderhoudscontracten aan voldoen?

Een waardevol onderhoudscontract voor de opdrachtgever

Een onderhoudscontract wordt afgesloten als deze waardevol is voor de opdrachtgever. Ja, logisch zou je denken. Maar wat is waardevol? De waarde voor de opdrachtgever heeft vaak indirect met techniek te maken. Opdrachtgevers denken in de regel niet zoals wij techneuten denken. Wij techneuten zijn gewend om in oplossingen te denken, vanuit techniek, wetgeving, voorschriften en richtlijnen. En dat is nu juist vaak niet de behoefte van een opdrachtgever. Om waardevolle onderhoudscontracten af te sluiten is het van belang om de waarde die een opdrachtgever wil behalen op de juiste manier te vertalen naar het contract.  

Waardevolle onderhoudscontracten voor de technische dienstverlener

Andersom is het ook waar: een onderhoudscontract moet ook waardevol zijn voor de technische dienstverlener. Hier gaan wij als techneuten ook opvallend vaak aan voorbij. Wij zijn van nature zo dienstverlenend dat we allereerst het belang van de opdrachtgever in gedachten hebben. Hoezo waardevol voor ons? En daar zit nu juist de crux. Want als het wél bekend is welke waarde een onderhoudscontract heeft voor de technische dienstverlener, dan zal de motivatie om het contract naar tevredenheid uit te voeren worden verlegd van externe- naar intrinsieke motivatie. Niet alleen voor de direct uitvoerenden maar voor de hele organisatie.

Duurzame verbinding

Goed opgestelde waardevolle onderhoudscontracten hebben voor beide partijen waarde. Met andere woorden onderhoudscontracten verbinden, want ze geven invullingen aan behoeften van beide partijen. Onderhoudscontracten verbinden opdrachtgevers met technische dienstverleners door de impliciete wederzijdse afhankelijkheid. Want de waarde van het onderhoudscontract wordt alleen gerealiseerd als beide partijen met elkaar zaken blijven doen. Zo realiseer je een een duurzame relatie.

Als je wilt dat ik je ondersteun met het opstellen van waardevolle onderhoudscontracten of met het implementeren van deze wijze van werken, stuur me dan een mail.

Ik ga graag vrijblijvend met je in gesprek. Klik HIER om een gesprek aan te vragen

Ron Bisschop
Great Capital

Over de schrijver
Ron Bisschop is eigenaar van Great Capital. Het enige advies & consultancy bureau in Nederland met een uniek Servicemodel waarmee het financieel rendement van de service hoger wordt. Met meer dan 30 jaar ervaring op directie en managementniveau in de technische dienstverlening helpt Ron nu technische dienstverleners met het optimaliseren van hun organisatie of afdeling zodat ze hun marges verhogen.
Reactie plaatsen