Great technische organisaties

Je wilt je op een positieve manier onderscheiden als technische dienstverlener

We hebben allemaal wel eens de kreet gehoord “mensen maken het verschil”. Inderdaad als de kwaliteit van de technische dienstverlening hetzelfde is dan kunnen dienstverleners zich alleen op een positieve manier onderscheiden door de wijze waarop hun personeel zich gedraagt. Maar hoe zorg je daar nu voor?

Welke stappen dien je daarvoor te doorlopen en hoelang duurt het voordat het verschil zichtbaar wordt? 

Great organisaties zijn aantrekkelijk voor opdrachtgevers en nieuw personeel

Great organisaties begrijpen dit en zijn bereid om deze duurzame wijze van onderscheid te realiseren. Deze organisaties werken vanuit een missieverklaring waarin duidelijk staat vermeld op basis van welke waarden de diensten worden geleverd. Een gedragen missieverklaring is het begin van het ontstaan van het gewenste collectieve gedrag. Het collectieve gedrag zal zich namelijk gaan vormen in lijn met de missieverklaring en een cultuur creëren waarin bijbehorende normen door het personeel zullen worden gehandhaafd. Uiteindelijk ontstaat een duurzame organisatiecultuur, met bijbehorend collectief gedrag. Bestaand personeel zal dit uitstralen waardoor nieuw personeel en opdrachtgevers zich aangetrokken kunnen voelen.    

Wat & hoe

Bewustwording van de positieve impact die een gedragen missieverklaring heeft op de bedrijfsvoering is de eerste stap die gezet dient te worden. De vervolg stappen hebben te maken met visieontwikkeling en het opstellen van duidelijke haalbare doelen en strategieën.

Hierbij maken wij onderscheid in de wat vraag en in de hoe vraag.

De wat vraag

Als de huidige missieverklaring onduidelijk is geformuleerd dan zal deze in samenspraak met het personeel opnieuw worden opgesteld. Een gedragen missieverklaring is een keiharde voorwaarde om de benodigde vervolg stappen te kunnen implementeren. 

Vanuit de visie en missieverklaring zullen op vijf aandachtsgebieden haalbare doelen worden geformuleerd. Per doel wordt een strategie bepaald. Doelen en strategieën dienen volledig in lijn met de visie en missieverklaring worden geformuleerd. Doelen en strategieën worden vervolgens met het personeel gedeeld en de wat-vraag is hiermee beantwoord.

De hoe vraag

Door eigenaarschap onder het personeel te ontwikkelen, ontstaat een intrinsieke motivatie om de doelen en strategieën te realiseren. Doelen en strategieën raken direct de operationele werkzaamheden. En wie beter dan het eigen personeel kan hier iets van vinden? En dat is best wel lastig als de organisatie gewend was om het personeel te vertellen hoe ze moeten werken. 

 

Hoe de strategieën worden uitgevoerd om de doelen te realiseren zal dan ook worden uitgedacht door het personeel zelf. Tijdrovend? Nee helemaal niet. Men vindt dit juist leuk om te doen en bovendien ontstaat er tijdwinst bij de realisatie van de doelen.   

Resultaten

  • Gedragen visie en missieverklaring
  • Duidelijke doelen, strategieën en operationele acties 
  • Duurzame organisatiecultuur gebaseerd op gezamenlijke waarden
  • Dienstverlening die niet eenvoudig is te kopiëren 
  • Eigenaarschap en intrinsiek gemotiveerd personeel

Wil jij je ook positief onderscheiden als technisch dienstverlener?

Wij helpen je graag met het optimaliseren van je service & onderhoud of met de totale organisatie.

Laten we direct kennismaken: