Hoe je een optimale dienst verleent en winst realiseert

Het verlenen van een dienst en het realiseren van winst staat vaak haaks op elkaar. Je bent als dienstverlener vaak geneigd om uitsluitend invulling te geven aan de behoeften van de opdrachtgever. Dat zit in je aard, daar ben je ook goed in. Echter wanneer je met je dienstverlening te ver doordraaft, kan het ook maar zo zijn dat je de opdrachtgever wel heel goed bedient maar dat het ten koste gaat van jezelf. Je stopt er dan bijvoorbeeld te veel tijd in waardoor het jouw geld kost. Of je bent (weer) te snel begonnen met het verlenen van een dienst, terwijl de behoeften van de opdrachtgever nog niet eens duidelijk waren met alle gevolgen van dien. Dienstverlening is daarom ook niet eenvoudig maar wel ontzettend mooi. Zeker als je met je dienstverlening ook invulling kunt geven aan je eigen behoeften.

Een winnende dienstverlening verwezenlijkt enerzijds de behoeften van je opdrachtgever en anderzijds je eigen behoeften

Zakendoen kan namelijk alleen duurzaam als de behoeften van beide partijen worden ingewilligd. Met andere woorden: door zaken met elkaar te doen worden beide partijen voorzien in hun behoeften. Deze manier van zaken doen is voor veel dienstverleners niet eenvoudig en zeker niet vanzelfsprekend. Met name het transparant bespreken en opkomen voor je eigen behoeften gebeurt vrijwel nooit. En waarom eigenlijk niet?

Jouw waarde als technisch dienstverlener

Jij bent als technisch dienstverlener toch ook belangrijk? Een van de redenen waarom dit volgens mij te weinig gebeurt heeft te maken met hoe een dienstverlener zichzelf waardeert. Zelfwaardering is de manier waarop een dienstverlener naar zichzelf kijkt en dit kan negatief of positief zijn. Bij een negatief zelfbeeld, zal de dienstverlener zich eerder schikken in de wensen en behoeften van de opdrachtgever ten koste van zijn eigen behoeften. Opkomen voor je eigen behoeften vergt een positief zelfbeeld en een bijbehorende mindset. Namelijk een mindset die een positieve zelfwaardering stimuleert. Een zelfwaardering die aanzet tot gedrag die ondersteunend is aan het verwezenlijken van jouw behoeften als dienstverlener.

Positieve zelfwaardering zorgt ervoor dat je bewust tot een aanbod overgaat. Een aanbod waarmee je ook je eigen behoefte(n) kunt vervullen. Een aanbod die wordt ingegeven door de gedachte overvloed in plaats vanuit schaarste.

Een gedachte vanuit schaarste wordt vaak gevoed vanuit de emotie angst. Angst om straks geen werk te hebben. Angst (vaak bij een negatief zelfbeeld) zorgt ervoor dat je niet meer objectief kunt nadenken over kansen en mogelijkheden. Angst blokkeert, waardoor je niet meer helder kunt nadenken en argumenteren. Angst zorgt er bijvoorbeeld voor dat je te snel ja zegt tegen de eerste de beste potentiële aanvraag die voorbijkomt. Je aanbod is vervolgens onderbouwd vanuit diezelfde angst en zelfs tijdens de uitvoering zal angst nog steeds aanwezig zijn. Angst neem je mee in je aanvraag en in de uitvoering. Angst werkt langer door dan je denkt. Zeker als je onbewust bent dat je opdrachten aan het werven bent vanuit de schaarste gedachte. (je kunt ook bewust kiezen om vanuit schaarste te handelen, zonder dat er sprake is van een negatief zelfbeeld)

Als je vanuit schaarste denkt zul je de aanvraag minder kritisch doornemen en zul je je prijs ook door angst laten ingegeven. ‘Laat ik mijn prijs maar laag houden want anders krijg ik de opdracht niet’ ik hoor dienstverleners deze gedachte regelmatig hardop uitspreken. Hopelijk volgt er geen prijsonderhandeling als je deze gedachte hebt, want anders zul je vast ook nog geneigd zijn om je prijs naar beneden bij te stellen.

Vanuit schaarste handelen betekent vaak ook onvoldoende kiezen voor het gewenste type werk. Want vanuit schaarste neem je besluiten met als doel om invulling te geven aan het opheffen van je angst (om straks geen werkt te hebben). Met als gevolg, dat je jezelf niet helpt (je hebt te lage winstmarges) maar mogelijk je opdrachtgever ook niet. (op lange termijn kun je de optimale dienstverlening immers niet handhaven onder deze lage marges)

 

Handelen vanuit de gedachte overvloed!

Overvloed wil zeggen er is genoeg! Er is (voor onze organisatie) voldoende werk. Zeker in deze tijden waarin goede technici schaars zijn. Denken in overvloed verdringt angst en houd je scherp. Door in overvloed te denken kun je tegen jezelf zeggen: ‘Ik kan kiezen.’.
Kiezen, in type werk en kiezen voor opdrachtgevers die bij jou passen en die bijdragen aan het invullen van de behoeften van jouw organisatie en haar personeel.

 

Ik weet nog goed dat ik als technisch dienstverlener voor een woningbouwcoöperatie werkte. Wij verrichten preventief- en correctief onderhoud aan woningen en ketelhuizen. Op jaarbasis een behoorlijke omzet maar met een financieel rendement van nog net geen 3%. Bovendien was het type werk niet meer uitdagend genoeg voor onze technici. Vanuit denken in overvloed ben ik in gesprek gegaan met deze woningbouwcoöperatie en vertelde ik dat wij geen voldoening meer haalden uit deze dienstverlening. Onze dagelijkse inspanningen stonden niet in verhouding met de verdiensten en werd het niet gewaardeerd als wij op tactisch- en strategisch niveau wilden meedenken over het doorvoeren van duurzame verbeteringen. Omdat ik in overvloed dacht, kon ik ook vrij eenvoudig aangeven dat wij de (aflopende) overeenkomst eenzijdig zouden gaan opzeggen. Eenmaal opgezegd hadden we opeens technici over! Geweldig! We hadden nu een kans gecreëerd om een nieuwe opdrachtgever te vinden. Een opdrachtgever die veel beter zou aansluiten bij onze behoeften. Die vonden we ook, met als gevolg meer rendement en meer voldoening uit ons werk!

 

Een winnende dienstverlening is in balans

Een dienstverlening die invulling geeft aan de behoeften van beide partijen is een winnende dienstverlening in balans. Deze vorm van dienstverlening ontstaat vanuit een positief zelfbeeld en vanuit de gedachte overvloed. Door in overvloed te denken zeg je eigenlijk: ‘Waar kan ik mijn diensten aanbieden zodat (ook) mijn behoeften worden verwezenlijkt. En welke opdrachtgevers passen daar het beste bij.’ Een dienstverlening in balans is een duurzame vorm van zaken doen. Want zolang de behoeften van beide partijen worden vervuld is er geen noodzaak tot opzegging.

Hoe kun je je deze helpende gedachte, het denken in overvloed eigen maken?   

Allereerst zul je als dienstverlener een positief zelfbeeld moeten creëren. Vanuit een positief zelfbeeld kun je bepalen welke behoeften de organisatie heeft en met welke diensten deze kunnen worden verwezenlijkt. Vervolgens maak je uitsluitend keuzes die passen bij de behoeften van je organisatie en personeel. En dat is niet alleen vanuit financieel gewin. Net zo belangrijk is de ontwikkeling van je personeel en of je een dienst mag aanbieden die voorziet in het inzetten van bijvoorbeeld nieuwe duurzame technologieën. Als je weet dat jouw organisatie de behoefte heeft om diensten aan te bieden die aansluiten op de technische ontwikkeling van je personeel, dan houd je daar rekening mee tijdens je aanbod. Jouw keuze om in te schrijven op een aanvraag ondersteunt dan die behoefte en is helpend voor de ontwikkeling van je personeel. Mijn ervaring is dat je je dienst vanuit deze aanpak ook veel beter kunt verkopen.

Is een winnende dienstverlening eenvoudig?

Niemand heeft gezegd dat het eenvoudig is. Als het eenvoudig zou zijn dan deed iedereen het wel. Nee, voor een winnende dienstverlening is een positief zelfbeeld van je organisatie nodig. Vanuit een positief zelfbeeld kun je veel beter bepalen wat jij als organisatie nodig bent. De mate waarin jij als technisch dienstverlener in staat bent beide behoeften in te vullen, bepaalt of jij een winnende dienstverlening verleent.

 

Samengevat:

  • Een winnende dienstverlening is duurzaam
  • Een winnende dienstverlening houdt rekening met wederzijdse belangen en behoeften
  • Een positief zelfbeeld laat jou kiezen vanuit de gedachte overvloed

 

Geïnteresseerd om bewuster te kiezen voor aanvragen die bijdragen aan de realisatie van jouw behoeften? Ik ga graag met je in gesprek over de kansen voor een winnende dienstverlening voor jouw organisatie. Stuur een mail naar ronbisschop@greatcapital.nl of vul je gegevens HIER in.